måndag 6 maj 2013

Book Sacrifice Tag

Detta är alltså en tag som jag set att flera bloggare har gjort. Den går ut på att man hamnar i olika situationer, och i varje situation måste man offra en bok för att klara sig levande.

Taggen gjordes ursprungligen av ArielBissett på youtube, ni kan se hennes film här. Taggen översattes från engelska till svenska av Bokrygg.
Okej, då börjar jag.

1. En överskattad bok. Vi börjar med Zombie apokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllarna, när BAM! Zombie attack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker. Vilken bok, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem? 

Här väljer jag nog City of Bones av Cassandra Clare. Jag har läst väldigt mycket om hur rolig den var, vilket jag håller med om, men roliga repliker är helt enkelt inte tillräckligt för att själva boken ska bli bra. Näe alltså, City of Bones skulle nog fungera riktigt bra i den här situationen.


2. En uppföljare. Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kraftigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv. Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv? 

En bok jag med glädje skulle offra är Svartkrut och eld av Naomi Novik.
Usch, den här boken är sååå seeg! Första boken, Hans majestäts drake, älskade jag. Bok två, Jadetronen, var också rätt okej. Men den här boken klarade jag helt enkelt inte. När jag bara hade 20 sidor kvar av boken så gav jag upp den, det blev bara för mycket. Jag blev ju förstås sjukt besviken eftersom att det här var under min "drakperiod". 


3. En klassiker. Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner. Vilken klassiker kastade du? 

(Döda mig inte nu, snälla) Romeo och Juliet. Jag menar, det är en pjäs. I en bok. Den går i stort sett ut på att man rabblar upp alla som är upp på scen, en lååååååång radda med lååååånga repliker och sedan är det en ny scen, där allt upprepas igen. Jag tror jag kom till sida 3 eller något... Alltid när man läser om bokkaraktärer som läser Romeo och Julia, är det pjäsen de sitter och läser då? Och om de gör det, HUR ORKAR DOM?! 

(Jag kunde inte hitta någon bild på den version av Romeo och Juliet som jag har läst, så det blir ingen bild...)


4. Sämsta boken i ditt liv! Du hänger i biblioteket när BAM! global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker. Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger? 

Oj, det var svårt. Det blir nog Awakened av P.C. och Kristin Cast, även fast jag vet att väldigt många har valt böcker ur den serien till flera av frågorna. Men det finns ju en anledning till det, exempelvis att böckerna är SJUKT DÅLIGA! Jag hatar att ge upp serier mitt i, vilket är den främsta anledningen till att jag lyckats ta mig så långt som till bok nio, men jag måste ju säga att det bara går nerför. Det sorgliga är att det inte hade behövt vara så här. De första fyra böckerna är faktiskt ganska bra, speciellt den första. Om de bara kunde ha avslutat serien där, i stället för att dra ut på slutet i så många böcker till!




Japp, det var det. Jag kommer inte att tagga någon då de flesta bloggare jag känner till redan gjort den. Visserligen kanske poängen med taggar försvinner om man inte blir taggad och inte taggar någon, men de är ju ändå roliga att göra ändå ;)









1 kommentar:

  1. Hej!

    Är detta dina böcker eller har du lånat dem?
    Skulle mycket gärna köpa Svartkrut och Eld av dig annars!

    cathrine@zetterlunds.com

    SvaraRadera