onsdag 1 maj 2013

Recension: City of Bones av Cassandra Clare




Beskrivning (Från adlibris):

Sixteen-year-old Clary Fray is an ordinary teenager, who likes hanging out in Brooklyn with her friends. But everything changes the night she witnesses a murder, committed by a group of teens armed with medieval weaponry. The murderous group are Shadowhunters, secret warriors dedicated to driving demons out of this dimension and back into their own. Drawn inexorably into a terrifying world, Clary slowly begins to learn the truth about her family - and the battle for the fate of the world.


Något jag verkligen gillade med den här boken var replikerna: Roliga, sarkastiska och genialiska. Alla är alltid snabba med att ge varandra svar på tal, vilket jag gillar eftersom att det är härligt att läsa om folk som käftar emot lite ibland, och inte bara blir sårade och springer iväg. 
Själva handlingen var spännande och det hände en hel del, karaktärerna gillade jag också. Men jag är vid det här laget ganska trött på alla dessa triangledraman! Särskilt när huvudpersonen, en liten, försvarslös tjej med lite för lite självförtroende måste välja mellan bästa vännen (Kan aldrig en kille och en tjej få vara vänner utan att den ena blir kär i den andra eller att han är bög?) som varit kär i henne i tio år men inte säger något förrän hon redan hittat någon annan och sen ska vara så himla sårad och besviken och ge huvudpersonen dåligt samvete eller den åh-så-perfekta-och-snygga-och-underbara killen med självförtroende för två. 

På det hela taget så gillade jag den här boken, varken mer eller mindre. Om jag skulle sätta betyg på den på en skala 1-10 så blir det nog en femma. Helt okej alltså. Men jag kommer nog ändå att läsa del två förr eller senare eftersom att jag har hopp om att den kommer att vara bättre.

/Raspberry



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar