torsdag 2 maj 2013

Recension: The Golden Lily


Språk: Engelska
Författare: Richelle Mead
Originaltitel: The Golden Lily
Serie: Del två i Bloodlines-serien
Antal sidor: 417
Format: Häftad
Köpt/ Lånad: Köpt på SF-bokhandeln i Stockholm
Fösta meningen: Most people would find being led to an underground bunker on a stormy night scary.


Baksidestext: Sydeny Sage is an Alchemist, one of a group of humans who dabble in magic and serve to bridge the world of humans and vampires. They protect vampire secrets - and human lives.

  Sydney has been sent into hiding at a posh boarding school in palm springs, California, and tasked with protecting Moroi princess Jill Dragomir from assassins who want to throw the Moroi court into civil war. Formerly in disgrace, Sydney is now held up as the model of an exemplary Alchemist. But the closer she grows to Jill, Eddie, and especially, Adrian, the more she finds herself questioning her age-old Alchemist beliefs.
  Her world becomes even more complicated when magical experiments show Sydney may hold the key to prevent becoming Strigoi. But it's her fear of being just that - special, magical, powerful - that scares her more than anything. Equally daunting is her new romance with Brayden, a cute, brainy guy who seems to be her match in every way. Yet, as perfect as he seems, Sydney finds herself being drawn to someone else - someone forbidden to her. 
  When a shocking secret threatens to tear the vampire world apart, Sydney's loyalties are suddenly teased more than ever before. Should she trust the Alchemists - or her heart?



Sydney kastas in i ett nytt äventyr och nya mysterier måste lösas. Den här boken är precis lika bra som förra boken. Faktum är att den är nästan precis som förra boken. Visst har det tillkommit lite karaktärer, handlingen är annorlunda och allt sådant. Ändå är väldigt mycket precis som innan - Sydney skjutsar runt Adrian hit och dit, Sydney är den enda ansvarsfulla, Sydney är dålig på känslor o.s.v. Eftersom att jag verkligen gillade den förra boken så är det inget större problem, men det känns lite som en förlängning av Bloodlines snarare än en uppföljare. Detta är anledningen till att jag inte ger de två böckerna samma betyg. När jag tänker tillbaka på böckerna har jag svårt att minnas vad som hände i vilken bok, och då var det ändå bara några veckor sedan jag läste dem. 
  Jag gillar att även Sonya och Angeline gör comeback i den här boken. Richelle Mead har verkligen fått till det där med rätt blandning av nya och gamla karaktärer som jag personligen tycker är väldigt viktigt i en spin off-serie. 
  Jag kommer helt klart att läsa tredje delen i den här serien, men då jag läst att den slutar i en cliffhanger så vet jag inte riktigt om jag ska köpa den snart eller vänta på att den fjärde boken också ska komma ut så att jag får läsa dem direkt efter varandra. 

Kommentarer (Markera för att läsa spoilers): 

 - Jag stör mig på att Sydney och Jill är så extremt lika på bokomslaget. I boken beskrivs de ju som väldigt olika! x)

 - I slutet [när de inte berättade planen för Sydney tyckte jag att de hade en väldigt dålig ursäkt. Den höll helt enkelt inte! Klart att Sydney skulle gått med på planen om alla var emot henne - särskilt om Alkemisterna tyckte att de skulle göra så. Visst, jag förstår att det skulle bli mer spännande för läsaren, men ändå, dålig ursäkt.]

Betyg: 7/10

Inbunden: Adlibris Adlibris Bokus
E-bok: Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar