onsdag 1 maj 2013

Recension: Bloodlines





Spoilervarning för er som inte läst Vampire Academy-serien

Baksidestext:

Sydney belongs to a secret group who dabble in magic and serve to bridge the world of humans and vampires.
   But when Sydney is torn from her bed in the middle of the night, shee fears she's still being punished for her complicated alliance with dhampir Rose Hathaway. What unfolds is far worse. The sister of Moroi queen Lissa Dragomir is in mortal danger, and goes into hiding. Now Sydney must act as her protector.
  The last thing Sydney wants is to be accused of sympathizing with vampires. And now she has to live with one...

  Den här boken är alltså en spin off-serie till den populära serien Vampire Academy, så även om det är den första boken i en serie så bör ni som inte har läst alla VA-böcker och inte vill bli spoilade undvika att läsa denna bok.
  Jag har haft den här boken stående i min bokhylla väldigt länge utan att läsa den, och så här i efterhand fattar jag inte varför. Jag älskade ju VA, så varför trodde jag att den här skulle vara så mycket sämre? Det var den i alla fall inte, med tanke på att nu när jag skriver det här har jag nästan läst ut del 2, The Golden Lily. Recension på den kommer framöver.
   Jag vet inte vad det är med Richelle Meads böcker, men även när det knappt händer något så är de riktigt bra.
Det var väldigt intressant att få läsa om Richelle Meads värld ur en människas perspektiv. Jag gillade också att vi fick lära känna vissa av karaktärerna från VA lite bättre. Man får verkligen se Sydney, Jill och Adrian på ett nytt sätt, och även Eddie.

Jag gillar Sydney som karaktär. Det är kul att hon inte är helt perfekt och hennes besatthet av bilar är ju bara helt underbar! Det enda jag stör mig på är att hon äter så lite bara för att hon vill vara lika smal som en Moroi. Jag menar, borde hon inte veta vid det här laget att det är i stort sett omöjligt? Men samtidigt får man ju en bra förklaring till hennes viktkomplex.

  Själva handlingen var bra. Även om det inte alltid hände så mycket så tyckte jag att det flöt på bra. "Actiondelarna" i slutet tyckte jag vägde upp för den lite halvsega början.

 Betyg: 8/10

/Raspberry



Finns på: Adlibris Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar