lördag 11 maj 2013

Tegelstenstaggen


Jag blev taggad av Miriam från Schitzo-cookies bokblogg att göra den här taggen som kallas för tegelstenstaggen, och den verkar väldigt kul, så tack för det :)
Originaltaggen på engelska kan ni hitta här. Taggen översattes från engelska till svenska av Nelly från Nellons bokblogg.

Den här taggen går alltså ut på att man i sin bokhylla ska hitta de fem tjockaste böckerna man har läst, och de två tjockaste som man ska läsa :)

Jag börjar med det minst spännande, alltså de två tjockaste böckerna i min att läsa-hög:

1. Trilogin om Härskarringen av J.R.R. Tolkien (1221 sidor)
2. Svärdet och spiran av Ken Follet (1076 sidor)

Vad kan man säga? Det finns en anledning till att jag inte läst någon av de här två böckerna. Men trilogin om Härskarringen ska jag läsa, det har bara inte blivit av än. Mestadels för att jag fastnade i den lååånga inledningen med en väldigt utförlig förklaring om vad hober är. Tack för informationen, nu slipper jag förstör min läsupplevelse genom att undra vart dessa fantastiska små varelser ursprungligen kommer ifrån. Men som sagt, jag kommer att ge den en chans till, fast då hoppar jag nog över inledningen.

Svärdet och spiran vet jag inte mycket om. Jag fick den av min farbror, men jag vet inte vad den handlar om. Dess tjocklek är väldigt avskräckande, så jag är inte säker på om jag har läst baksidan ens en gång. (Nu har jag det, bara för att jag nämnde det). Jag ska läsa  den någon gång. Kanske.

Dags för de böcker jag har läst. Jag börjar väl från nummer fem och räknar ner då. Jag kan tillägga att jag äger ett exemplar av bibeln som jag inte läst och inte har några planer på att läsa för tillfället. Men för sakens skull kan jag tillägga att den med marginal är den tjockaste boken i min bokhylla, på hela 1417 sidor.

Så, på femte plats... (konstpaus)


5. Hemligheternas Rike av Kristin Cashore (622 sidor)

Recension på boken hittar du här. Jag rekommenderar den starkt. Detta är den  sortens bok som man är lycklig över att den är en tegelsten.


På FJÄRDE plats haaaaaaar vi...



4. Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg (633 sidor)

Andra delen i Engelsfors-trilogin. Jag gissar att de flesta av er redan har läst den här, men har ni inte det så gör det. Det är en mycket bra bok som jag skulle rekommendera till de flesta, bara man läser Cirkeln först.
  Det är ju alltid kul när det går så bra för en svensk bok också.


På tredje plaaaaaaaaats...


3. Tystnad, tagning av Michelle Magorian (645 sidor)
En ganska trevlig bok av författaren till Godnatt Mister Tom. Kunde varit mycket kortare om ni frågar mig. I slutet var det nästan som en helt ny bok. Men den var ändå helt okej. Om ni inte har något bättre för er - läs den. Annars - låt bli.


På aaaandraaa plaaaaaaaats... *trumvirvel*



2. Arvtagaren av Cristopher Paolini (905 sidor)
Egentligen hade nästen hela Arvtagaren-serien platsat här, men jag ville inte riktigt att det här skulle bli en enda lång lista på alla böcker i den serien, så det fick bli den tjockaste bara.
Den här boken hade kunnat vara ca 400 sidor tunnare. Den var extremt seg. Vill ni veta hur den slutade så kan jag tala om det för er, så slipper ni läsa den. ;p

Den TJOCKASTE boken i min bokhylla som jag har läst ääääär...


1. Harry Potter och Fenixorden av J.K. Rowling. (1000 sidor)
Förvånade? Jag antar att den här står högst upp på mångas listor, vilket ju inte är så konstigt. Det är ju trots allt den tjockaste boken i en av världens mest populära serie. Vilket den ju är av en anledning.
 Precis som med Arvtagaren så hade flera böcker i Harry Potter-serien platsat här, men av samma anledning tog jag bara med den tjockaste. 


Så, då var det alltså dags att tagga vidare. 
Jag vet inte riktigt vilka jag ska tagga så det blir inte så många. Alla kanske redan har blivit taggade, men de här taggar jag i alla fall:


1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Ursäkta om du tar detta som reklam men ville meddela att jag håller i en tävling där man kan vinna en av två ex av Enchanted Fairytales som ingen mindre än Cindy C Bennett har skrivit.
    Enchanted Fairytales är retellings av fem klassiska barnsagor som till exempel Skönheten och Odjuret (det är enligt min åsikt den bästa retelling till skillnad från Beastly av Alex Flinn).
    Länken till tävlingen är: http://www.lexielaser.org/2013/08/exciting-news.html
    Hoppas du vill vara med och delta :)

    Kramar från
    Lexie

    SvaraRadera